Ethän enää odota aggressiivisesti faksin vieressä viestiä muuttajalta?

Maaseudun ja pikkukuntien tulevaisuutta on maalailtu synkin värein monia vuosia. Muutamaa suurinta on väitetty Suomen ainoiksi kasvukunniksi ja muille on herkästi tyrkytelty näivettyvien kuntien leimaa.

Kesän tilastot kertovat, että korona heilautti näitäkin mannerlaattoja. Muuttoliike on koronakevään aikana suuntautunut poikkeuksellisen paljon kaupunkien ulkopuolelle. Kriisi on kypsyttänyt monen pohdinnat siitä, onko suurkaupunki sittenkään se mieluisin asuinympäristö.

Koronakriisi hajautti myös työnteon: toimistokeskittymistä siirryttiin koteihin ja maaseudun kakkosasunnoille. Maaseutumaisten kuntien vetovoima, houkuttelevuus on yhtäkkiä kasvanut.

Vaikka emme omilla teoillamme olekaan saaneet koronakevään kiinnostusta aikaiseksi, nyt jokaikisen kuntalaisia, monipaikkaisia työntekijöitä ja yrityksiä havittelevan kunnan on tartuttava hetkeen ja aktivoiduttava oman markkinointiviestinnän osalta, jotta kunta näkyy ja on ylipäätään olemassa potentiaalisen tulijan silmin.

Markkinoinnin muistilistalta tulisi tarkistaa seuraavat asiat:

  • Näkyyhän kuntasi somessa sponsoroituna ja kohdistettuna myös heille, jotka eivät vielä tykkää kuntasi sivuista? Jo hyvinkin pienellä euromääräisellä panostuksella lisäät merkittävästi kuntasi näkyvyyttä potentiaalisten tulijoiden silmissä. Lyhyilläkin kampanjoilla voit saada uusia seuraajia kuntasi tapahtumille. Aikana, jolloin erilaiset messutapahtumat ovat disruption kourissa, virtuaaliseen näkyvyyteen on syytä panostaa.
  • Tuottavatko kaikki toimialat kunnan somesivuille aktiivisesti sisältöä omasta arjestaan tehden kunnan hyviä palveluita näkyviksi? Jos eivät tuota, tehkää nyt viestinnän vuosikello ja sopikaa viikkovuoroista arjen dokumentoimiseksi someen.
  • Onko kuntasi mahdollista tarjota ilmaisia tutustumiskäyntejä? Pelkillä sanallisilla markkinointiviesteillä on vaikea erottua ja luoda omakohtaisia, vaikuttavia kokemuksia. Saataisiinko kunnassa yhteistoimin aikaan vaikkapa tutustumisviikonloppu tyyliin ”Vietä yö Viitasaarella!”. Kokeilu mahdollistaisi tiedon jakamisen kunnan palveluista paikan päällä ja sen lisäksi kunta saisi sekä vieraiden kokemuksia, palautetta, kehittämisehdotuksia ja luultavasti myös oivallista markkinointimateriaalia! Vähätellä ei saa myöskään sitä, että vierailijoiden kokemukset leviävät eteenpäin puskaradiossa: kokijan suositus on usein maksettua mainontaa tehokkaampaa.
  • Voisitteko lähettää kunnastanne livestreamina esittelyjä somessa tai nettisivuillanne? Millaiset maisemat halkovat keskustaa, millaista vilskettä on koulussa ja päiväkodissa, minkälaisia asumisen mahdollisuuksia tarjoatte, löytyykö töitä?
  • Millainen tiimi on koottu potentiaalisten tulijoiden perehdyttämiseksi kunnan palveluihin ja tarjontaan? Jos saatte yhteydenoton kunnan vaihteeseen, onko prosessi selvä siitä, millainen taustajoukko kokoaa soittajalle räätälöidyn tietopaketin ja helpottaa päätöksen tekemistä kuntaan muuttamisesta? Jos näette somessa potentiaalisen tulijan kyselyjä siitä, millainen kuntanne on, millainen koulu, harrastusmahdollisuudet ja ilmapiiri, löytyyhän kunnasta työn puolesta joku, joka kärppänä käy palvelemaan kysyjää riippumatta siitä, onko kiinnostus esitetty kunnan virallisella sivulla tai kuntalaisten omalla foorumilla?
  • Raivaattehan aktiivisesti esteitä muuttamisen tieltä? Onko kunnassanne jo sujuvoitettu prosessi mökkiläisille, jotka haluaisivat muuttaa kakkosasunnon vakituiseksi? Onko yhteisiä, hyvällä yhteydellä varustettuja etätyötiloja tarjolla toimitilattomille työntekijöille ja yrittäjille? Etsitäänkö teollisuuden fyysisesti raskaisiin töihin kevennystä uusimmasta teknologiasta työn keventämiseksi, toimialamielikuvan muuttamiseksi ja uuden työvoiman houkuttelemiseksi alueellenne?

Monen suomalaisen katse on kääntynyt pienempiin kuntiin päin. Nyt on aika tehdä aktiivisesti viestintä- ja markkinointityötä sen eteen, että katseelle on kiintopisteitä, joihin tarttua! Maaseutukuntien tulevaisuus tulee annettuna niille, jotka eivät itse osallistu sen muotoiluun. Aktiivisimmat kunnat tekevät tulevaisuuttaan itse.

Voisimmeko auttaa kuntaasi viestimään aktiivisemmin, näkymään oikeissa paikoissa ja erottumaan? Lue lisää kunta-alan asiantuntijapalveluista http://www.avarasti.fi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: