Unohda jo se rantatonttikampanja!

Mietitäänkö kunnassasi rantatonttikampanjan käynnistämistä? Onko budjettiin varattu jo useampi tonni rahaa visuaalisen ilmeen luontiin sekä printti- ja somemainontaan? Ole kiltti ja unohda koko juttu!

Maksettu, yksittäinen kampanja toimii vain, jos kuntasi tuottaa maksetun kampanjan tueksi jatkuvaa viestintäsisältöä. Pitkäjänteisellä viestintätyöllä olette monikanavaisesti kertoneet jo kotvan aikaa, millaisia muita palveluja kunnastanne rantatonttien lisäksi löytyy.

Olette varmasti kertoneet jo somessa ja netissä laadukkaista päiväkoti- ja koulupalveluistanne: ovatko ryhmäkokonne mukavan pienet? Onko teillä keskimääräistä paremmat resurssit erityisopetukseen ja yksilölliseen tukeen? Järjestetäänkö lapsille luontoelämyksiä ja ilmaisia harrastuskäyntejä, jotka isommissa ympäristöissä olisivat leimallisia vain yksityisille teemapäiväkodeille tai -kouluille?

Lisäksi olette varmasti säännöllisesti tuoneet esille alueenne työmahdollisuuksia ja tarpeita sekä esitelleet paikkakuntanne yrityksiä ja toimialoja, joiden kylkeen syntyy työpaikkoja, piilotyöpaikkoja ja alihankintayrityksiä? Olettehan satsanneet jo toimivaan tietoliikenneinfraan, mikä mahdollistaa paikkariippumattoman tietotyön, etätyöyhteisöt ja monipaikkaisuuden?

Rutiineihinne varmasti kuuluu myös kunnan luontoympäristön, harrastusmahdollisuuksien ja palvelujen esittely? Oletteko löytäneet kunnastanne persoonia, jotka haluavat laittaa kasvonsa peliin tehdäkseen kuntaanne tutuksi, persoonalliseksi ja helposti lähestyttäväksi?

Osaava viestintä voi kääntää kriisinkin edukseen

Kuhmo joutui juuri ikävän koronaesiintymän kouriin. Kaupunginjohtaja Tytti Määtän kasvoilla oli jo aiemmin tehty Kuhmoa tutuksi, nyt paikallisviestintä sai lisäpontta: Kuhmon proaktiivista, ajantasaista, hyvin organisoitunutta ja inhimillistä viestintää on kiitelty kaikissa maamme medioissa ja somekanavissa.

Todennäköisesti Kuhmon pitkäjänteinen ja arkea valottava viestintä sai koronastakin enemmän positiivista kaikua itselleen kuin moni kunta saa yksittäisistä, maksullisista markkinointikampanjoista. Kuhmo toimi nopeine rajoituksineen niin kuin monessa sloganissa väitetään: ”Meillä todella on hyvä elää ja kunta tekee kaikkensa mahdollistaakseen sen kaikissa oloissa”.

Jos kuntanne tarjoaa potentiaaliselle tulijalle arkisella viestinnällä kontekstin rantatonttien ympärille ja on esitellyt palvelujaan ja toimintatapojaan houkuttelevasti ja mieleenjäävästi jo aiemmin, kannattaa yksittäinen, maksullinen tonttimarkkinointikampanja toteuttaa.

Mutta jos sometileiltä ja nettisivuilta löytyy vain yksittäisiä töräytyksiä lautakuntien päätöksistä, influenssarokotejakelusta ja vesiverkoston huoltotöistä, kannattaa ensin ottaa arjesta kertova perusviestintä haltuun ja jemmata tonttikampanjarahat tuonnemmaksi otollisempaan aikaan. Ensin pitää aloittaa työ, jolla erotutaan niistä muista Suomen ainakin 250 kunnasta, joilla on myös rantatontteja tarjolla.

Tarvitsetteko apua erottuvaan viestintään, arjen viestintäkäytäntöjen luomiseen ja toteutukseen tai kuntabrändin laatimiseen? Ota yhteyttä Avarastin asiantuntijoihin!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: