15 askelta kuntien digitalisaatioon!

  1. Don´t panic! Kuntien digitalisaatio on haltuun otettavissa juuri sinulle sopivalla nopeudella ja laajuudella. Pääasia on, että aloitat ja otat muutkin mukaan. Digitalisaation edistäminen on avoimuutta ja yhdessä tekemistä.
  2. Tulevaisuuden kunta on alustaratkaisu, joka mahdollistaa kuntalaisten, yrityksien ja yhteisöjen osallistumisen. Kunta ei tuota kaikkia palveluja itse vaan hyödyntää kumppaneita ja naapureita. Avoimuus ja yhteistyö ovat kunnan tärkeimmät arvot.
  3. Digitalisaatiota tulee nauttia pala kerrallaan. Uusien teknologioiden ja toiminnan muutoksien kautta kohti kirsikkaa kakun päällä. Kakku jaetaan työntekijöiden ja asukkaiden kanssa monipuolisia työkaluja hyödyntämällä.
  4. Kimppakyyti tulevaisuuteen tarkoittaa ihmisen ja koneiden yhteistoimintaa niin, että ihminen pysyy kuskinpaikalla. Uhkat käännetään mahdollisuuksiksi. Samalla huolehdimme, että kaikki kestävät mukana matkassa.
  5. Palvelutuotanto havaitsee kuntalaisen tarpeen ja antaa sen tietohallinnon ja kunta-ICT:n ratkaistavaksi. Palvelut paranevat ja tyytyväisyys lisääntyy. Digitalisaatiota ei voi ulkoistaa – muutos lähtee sisältäpäin.
  6. Konekirjoitus- ja atk-aikoina koulutuksensa saaneet sekä robotiikka ja 2000-luvulla syntyneet vaativat kuntajohtajalta erilaista johtamista. Kuntalaiset, yritykset ja yhteisöt tuovat omat äänensä yhteiseen soittoon.
  7. Myös kuntatyö muuttuu. Tarjotaan vapaus valita aika, paikka ja työväline. Mitataan tuntien sijasta työn tuloksia. Kannustetaan omatoimisuuteen ja oman työn kehittämiseen. Edistetään avoimuutta ja yhteistoimintaa.
  8. Julkisen sektorin asiointi on reititettävä asiakkaan näkökulmasta yhteen käyttöliittymään. Ensisijaisesti digitaalisesti, mutta fyysisellä ja virtuaalisella palvelulla tuettuna ja omatoimisuuteen kannustaen.
  9. Osallistumisen ja vaikuttaminen on helppoa, monikanavaista ja reaaliaikaista. Kerätyt tiedot analysoidaan ja niitä hyödynnetään osana päätöksentekoa. Myös päätöksien perustelut julkaistaan.
  10. Viestintä siirtyi ilmoitustauluilta, toreilta ja sanomalehdistä verkkoon, mobiiliin, someen, videoihin ja podcasteihin. Jokaiselle kohderyhmälle on omat kanavat ja viestintä on yhä henkilökohtaisempaa.
  11. Pitkien suunnitteluvaiheiden rinnalle kannattaa tuoda ketteriä kokeiluja, joilla voidaan saavuttaa jotain mitä ei olisi koskaan osattu suunnitella. Myös epäonnistuneet kokeilut ovat aina oppimisprosesseja.
  12. Omatoimikunta mahdollistaa kunnan palvelut silloin kun ne parhaiten kuntalaiselle sopivat. Palvelut suunnitellaan käyttäjä- ei työntekijälähtöisesti. Digipalvelut ovat uusia lähipalveluja.
  13. On edelläkävijöitä, suuria massoja ja perässä soutajia. Tärkeintä on, että suunta on kaikilla sama, vaikka etenemisen nopeus vaihtelee. Johtajan on toimittava esimerkkinä, mutta huolehdittava kaikista.
  14. Tee kuntastrategiasta digistrategia, tutustu digitalisoinnin periaatteisiin, aseta digitalisaatiotavoitteet, anna lupaukset kuntalaisille ja työntekijöille ja avaa visio mihin olette matkalla.
  15. 2021 ei riitä! Katseet on käännettävä seuraavalle vuosikymmenelle, jolloin 2000-luvulla syntyneiden odotukset kunnista ja kuntien palveluista ovat aivan toisenlaisia kuin vanhemmillaan.

Kiinnostuitko? Tutustu tuotteistettuihin palveluihin:

Käsikirja tulevaisuuden kuntien digitalisaatioon -puhe (30-60min)

Käsikirja tulevaisuuden kuntien digitalisaatioon -koulutus (puoli päivää)

Käsikirja tulevaisuuden kuntien digitalisaatioon -koulutus (koko päivä)

Käsikirja tulevaisuuden kuntien digitalisaatioon -konsultointi (2-4pv)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: