- Don´t panic! Kuntien digitalisaatio on haltuun otettavissa juuri sinulle sopivalla nopeudella ja laajuudella. Pääasia on, että aloitat ja otat muutkin mukaan. Digitalisaation edistäminen on avoimuutta ja yhdessä tekemistä.
- Tulevaisuuden kunta on alustaratkaisu, joka mahdollistaa kuntalaisten, yrityksien ja yhteisöjen osallistumisen. Kunta ei tuota kaikkia palveluja itse vaan hyödyntää kumppaneita ja naapureita. Avoimuus ja yhteistyö ovat kunnan tärkeimmät arvot.
- Digitalisaatiota tulee nauttia pala kerrallaan. Uusien teknologioiden ja toiminnan muutoksien kautta kohti kirsikkaa kakun päällä. Kakku jaetaan työntekijöiden ja asukkaiden kanssa monipuolisia työkaluja hyödyntämällä.
- Kimppakyyti tulevaisuuteen tarkoittaa ihmisen ja koneiden yhteistoimintaa niin, että ihminen pysyy kuskinpaikalla. Uhkat käännetään mahdollisuuksiksi. Samalla huolehdimme, että kaikki kestävät mukana matkassa.
- Palvelutuotanto havaitsee kuntalaisen tarpeen ja antaa sen tietohallinnon ja kunta-ICT:n ratkaistavaksi. Palvelut paranevat ja tyytyväisyys lisääntyy. Digitalisaatiota ei voi ulkoistaa – muutos lähtee sisältäpäin.
- Konekirjoitus- ja atk-aikoina koulutuksensa saaneet sekä robotiikka ja 2000-luvulla syntyneet vaativat kuntajohtajalta erilaista johtamista. Kuntalaiset, yritykset ja yhteisöt tuovat omat äänensä yhteiseen soittoon.
- Myös kuntatyö muuttuu. Tarjotaan vapaus valita aika, paikka ja työväline. Mitataan tuntien sijasta työn tuloksia. Kannustetaan omatoimisuuteen ja oman työn kehittämiseen. Edistetään avoimuutta ja yhteistoimintaa.
- Julkisen sektorin asiointi on reititettävä asiakkaan näkökulmasta yhteen käyttöliittymään. Ensisijaisesti digitaalisesti, mutta fyysisellä ja virtuaalisella palvelulla tuettuna ja omatoimisuuteen kannustaen.
- Osallistumisen ja vaikuttaminen on helppoa, monikanavaista ja reaaliaikaista. Kerätyt tiedot analysoidaan ja niitä hyödynnetään osana päätöksentekoa. Myös päätöksien perustelut julkaistaan.
- Viestintä siirtyi ilmoitustauluilta, toreilta ja sanomalehdistä verkkoon, mobiiliin, someen, videoihin ja podcasteihin. Jokaiselle kohderyhmälle on omat kanavat ja viestintä on yhä henkilökohtaisempaa.
- Pitkien suunnitteluvaiheiden rinnalle kannattaa tuoda ketteriä kokeiluja, joilla voidaan saavuttaa jotain mitä ei olisi koskaan osattu suunnitella. Myös epäonnistuneet kokeilut ovat aina oppimisprosesseja.
- Omatoimikunta mahdollistaa kunnan palvelut silloin kun ne parhaiten kuntalaiselle sopivat. Palvelut suunnitellaan käyttäjä- ei työntekijälähtöisesti. Digipalvelut ovat uusia lähipalveluja.
- On edelläkävijöitä, suuria massoja ja perässä soutajia. Tärkeintä on, että suunta on kaikilla sama, vaikka etenemisen nopeus vaihtelee. Johtajan on toimittava esimerkkinä, mutta huolehdittava kaikista.
- Tee kuntastrategiasta digistrategia, tutustu digitalisoinnin periaatteisiin, aseta digitalisaatiotavoitteet, anna lupaukset kuntalaisille ja työntekijöille ja avaa visio mihin olette matkalla.
- 2021 ei riitä! Katseet on käännettävä seuraavalle vuosikymmenelle, jolloin 2000-luvulla syntyneiden odotukset kunnista ja kuntien palveluista ovat aivan toisenlaisia kuin vanhemmillaan.
Kiinnostuitko? Tutustu tuotteistettuihin palveluihin:
Käsikirja tulevaisuuden kuntien digitalisaatioon -puhe (30-60min)
Käsikirja tulevaisuuden kuntien digitalisaatioon -koulutus (puoli päivää)
Käsikirja tulevaisuuden kuntien digitalisaatioon -koulutus (koko päivä)
Käsikirja tulevaisuuden kuntien digitalisaatioon -konsultointi (2-4pv)