Kun kuntien digitalisaatiosta tuli kilpailukykytekijä!

Kunta on paikallistasolla toimiva julkishallinnon yksikkö, jolla on oma rajattu alueensa ja väestönsä. Kuntien kulmakivet ovat vakaa talous ja kestävä rahoitus, toimivat ja riittävät peruspalvelut sekä asiakkaiden mahdollisuudet vaikuttaa. Uskallan väittää, että noihin tavoitteisiin ei enää päästä ilman digitalisaatiota, yhteistyötä ja avoimuutta!

Digitalisaatio tai digitalisoituminen tarkoittaa digitaalisen tietotekniikan yleistymistä arkielämän toiminnoissa. Kuntien digitalisaatiosta on yhtä monta toteutusta kuin Suomessa kuntia. Digitalisaatio muuttaa tapojamme elää ja tehdä työtä, käyttää palveluja sekä osallistua ja vaikuttaa. Digitalisaatio on toiminnan muutosta, yhteistyötä, avoimuutta ja uusia teknologioita. Digitalisaation myötä työskentelyn ja asioinnin tulisi olla aiempaa helpompaa.

Digitalisaatio ravistelee organisaation kaikilla tasoilla. Uudet teknologiat mahdollistavat, mutta vasta toiminnan muutokset luovat digitalisaation. Digitalisaatiota ei ole uuden teknologian lisääminen vanhojen toimintatapojen päälle, vaan kyse on aidosti uudenlaisen toiminnan syntymisestä ja vanhasta luopumisesta. Olemassa olevat rakenteet on mietittävä uudelleen. On luovuttava seinistä ja siirryttävä omistamisen ylläpitämisestä palvelujen ostamiseen ja tarjoamiseen. Toimivimmat ratkaisut muotoutuvat vain kokeilemalla ja sopeutumalla ajatukseen, että muutos on tullut kehitykseen jäädäkseen.

Kuntien digitalisaatio koskettaa kaikkia; kuntalaisia, kunnan työntekijöitä, kunnan johtoa ja luottamushenkilöitä. Tuskin on enää kuntia, jotka eivät olisi havainneet muuttunutta asukaskäyttäytymistä tai työntekijöiden odotuksia uusista tavoista hoitaa päivittäiset tehtävät. Sen sijaan on lukuisia kuntia, jotka eivät ole reagoineet muutoksiin riittävällä vakavuudella tai nopeudella. Myöhemminkin ehtii, mutta matka muihin voi olla kilpailumielessä liian pitkä, kun asukkaat ja työntekijät ovat jo äänestäneet jaloillaan. Kuntien digitalisaatiosta on tullut kilpailukykytekijä!

Kuntien palveluista noin 90 prosenttia on lakisääteisiä eli samoja kaikille kunnille. Yleinen toive on kuntien välisen avoimuuden ja yhteistyön lisääntyminen eli käytettävissä olevien resurssien ja osaamisen tehokkaampi hyödyntäminen. Yhdessä tekeminen voi olla yksin tekemistä tehokkaampaa, taloudellisempaa ja varmempaa. Isommilla kunnilla voi olla suuremmat resurssit, mutta pienemmät kunnat voivat hyödyntää ketteryyttään. Digitalisaatio ei ole vastakkainasettelua.

Ajureita kuntien muutokseen ja yhteistoiminnan lisäämiseen ovat mm. digitalisaation odotukset, kasvavat kustannukset, tietoturva ja tietosuoja, sote-uudistus (hyvinvointialueet) sekä erityisosaamisen tarpeet. Kyse ei ole vaan tahdosta vaan myös lainsäädännön tuomista velvoitteista. Tällä hetkellä kuntien talous heikkenee, eikä digitaaliset ratkaisut, yhteistyö ja avoimuus lisäänny riittävän nopeasti. Digitaaliset ratkaisut ovat parhaimmillaan ylikunnallisina toimintamalleina, jolloin resursseja riittää niiden ylläpitämisen lisäksi myös kehittämiseen.

Digitalisaatioon sisältyy aina sekä asiakaskokemus että työntekijäkokemus. Työntekijöiden työskentelymahdollisuuksia on kyettävä monipuolistamaan ja tehostamaan samalla kun asiakkaille tarjottavia palveluja irrotetaan ajasta ja paikasta. Rutiinien automatisointi vapauttaa työntekijät tekemään entistä tarkoituksenmukaisempaa työtä, samalla kuin ”omatoimisointi” mahdollistaa asiakkaiden palvelut heidän valitsemallaan tavalla.

Digitaalinen kehitys on investointi, jonka tuotto mitataan toimivassa arjessa ja uusissa innovaatioissa. Toiminnan muutos saattaa ensin vaatia mittaviakin investointeja ja edellyttää rinnalleen vahvaa muutosjohtamista. Onnistumiset saavutetaan matalalla hierarkialla, luovilla kokeiluilla ja ketterillä työtavoilla. Digitalisaatio on myös rohkeutta ylittää näkyviä tai näkymättömiä rajoja. Digitalisaation suurimmat hyödyt mitataan tulevina vuosina ja vuosikymmeninä, aloitettava on kuitenkin Nyt!

Ensimmäisen esitettävän kysymyksen tulisikin kuulua: Kuinka me aloitamme ja mitkä ovat ensimmäiset askeleet, jotka meidän tulisi ottaa?

Avarastin asiantuntijat auttavat mielellään niin digitalisaatioon liittyvien kysymyksien asettelussa kuin niihin vastauksien etsimisessä.

Kuntien digitalisaatioon liittyviä palvelutuotteita ovat mm.

Käsikirja tulevaisuuden kuntien digitalisaatioon (puhe-, koulutus- tai konsultointi)

Digitaalinen ja ihmisläheinen kunta 2035 (puhe-, koulutus- tai konsultointi)

Tutustu myös Kuntien digitalisaatioon liittyviin julkaisuihin täällä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: